فضا ساکت و آرام بود و جمع سالن آماده شنیدن کنفرانس خانم شکوهے. نگاهے به نوشته درشتے که بر تخته سفید نوشته شده بود داد و با خود گفت: درست است که این موضوع براے من تازگے دارد و تاکنون تحقیقے در این مورد انجام نداده‌ام ولے مسٲله شرق و غرب مدتهاست که ذهن مرا مشغول بخود ساخته و اکنون فرصت مناسبےست که دیدگاههاے خود را تحمیل این قشر از جامعه نمایم و به آنها بفمانم که غرب یعنے چه؛... 

  همانجا نفس عمیقے سرداد؛ با آرامش و اطمینان نگاهے به جمع دانشجویان داد و با تسلط کاملے اینگونه گفت: 

   شرق در غرب یا غرب در شرق؛ مسٲله‌ایست کاملا واضح و مشخص و در چند سال اخیر بخصوص در حال حاضر بر همگان مشخص گشته که قدرت و مسلڪ غرب در برابر شرق چگونه است. 

   ما همگے مےدانیم که بسیارے از کشورهاے غرب از جمله کشورهاے اروپایے و ایالات متحده آمریکا داراے تکنولوژے بسیار پیشرفته و عالے جهانے هستند و نیز مےدانیم بسیارے از کشورهاے شرقے جزو کشورهاے جهان سوم مےباشند که از نظر فن و تکنولوژے بسیار در سطح پایینے قرارگرفته‌اند؛... با اینکه شرق داراے عمرے چند برابر غرب است ولے غرب همیشه‌ها خود را موفقتر از شرق نشان داده و این خود برمےگردد به مسلڪ و روشے که غرب دربرگرفته است. این موفقیت بےحد و اندازه غرب باعث گشته است که شرق، غرب را الگوے خود قرار دهد و همانطور که همه شاهد هستیم شرق تمایل به غرب دارد و سعے مےکند همان راه و روش را در پیش گیرد؛... 

   پایان سخنش بود که یکے از آقایان تقاضاے طرح سوالے را کرد؛ اجازه داد و آن دانشجو اینگونه پرسید: خانم شکوهے شما در طے حرفهاے خود شیوه و مسلڪ غرب را باعث پیشرفت تکنولوژے آنها معرفے کردید؛ این مسلڪ چگونه شیوه‌ایےست که شرق از آن قافل مانده است؟! 

   نگاهے به آن دانشجو داد و در جواب گفت: آزادے، امنیت، دفاع از حقوق شهروندان، یکسان شمردن حقوق زن و مرد و بسیارے از مسائل دیگر. 

   دانشجوے دیگرے پرسید: یعنے واقعا این شیوه و اعتقاد در غرب وجود دارد؟! 

   -بےشڪ

  -یعنے مےخواهید بگویید کشور حاضر ما که جزو کشورهاے خاورمیانه‌ست

فاقد چنین اعتقادےست؟! 

  -ایران کنونے بعلت پایبند بودن به بعضے اصول و اعتقادات که شایسته جهان امروزے نیست فاقد چنین شیوه و مسلکےست

  و... 

   برگرفته از رمان "در پرتویے دیگر"